Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Příběhy Ježíšových uzdravení hluchých a slepých v synoptických evangeliích
Jurkulák, Petr ; Ryšková, Mireia (vedoucí práce) ; Brož, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce pojednává o tématu uzdravování v synoptických evangeliích. Nemoc a s ní spojené utrpení je jev, s kterým se v průběhu svého života setkává každý člověk. Na nemoc a utrpení můžeme nahlížet z mnoha různých úhlů pohledů, zkoumáním tohoto fenoménu se zabývá mnoho vědeckých disciplín. V této práci je pozornost soustředěna na význam, smysl a vnímání nemoci z lidského a teologického hlediska. Východiskem práce jsou úryvky ze synoptických evangelií, které pojednávají o nemoci a zázračném uzdravení chorob smyslů člověka. Perikopy jsou rozděleny podle druhů smyslových postižení. Biblické události nám přinášejí inspiraci, jak vnímat rozličné životní situace v souladu s Božím záměrem. Jsou to modelové situace, ze kterých čerpáme poučení a inspiraci ve svém životním příběhu. V úvodu práce jsou představeny pojmy hřích, utrpení a nemoc z pohledu Starého zákona a Nového zákona. Další pojednání pak přináší pohled na uzdravení nemocných jako potvrzení Ježíšova Božství a pravosti Ježíšova učení. Je zde zmíněno i uzdravování Ježíšovými učedníky. Hlavním středobodem práce jsou exegeze perikop zakončených shrnutím hlavních myšlenek daného tématu. Práce je zakončena pohledem na význam nemoci a uzdravení pro náš duchovní život. Klíčová slova Ježíš, hřích, nemoc, postižení, utrpení, smrt, zázrak, odvaha,...
Ctnosti podle Piepera
Tomiczková, Hana ; Fošum, Jan (vedoucí práce) ; Jinek, Jakub (oponent)
1 Bibliografická citace Ctnosti podle Piepera [rukopis]: bakalářská práce / Hana Tomiczková; vedoucí práce: MUDr. Jan Fošum, Dr. theol. -- Praha, 2022. -- 59 s. Anotace Tato bakalářská práce se zabývá ctnostmi a jejich pojetím německým filosofem 20. století Josefem Pieperem. Práce se zabývá otázkou, proč jsou ctnosti základem etiky a proč jsou nezbytným předpokladem pro dobrý život ve smyslu naplněného lidského bytí. V první části práce bude v samostatných kapitolách popsáno sedm základních ctností, jejich podstata a vnímání Josefem Pieperem. Na to navazuje v závěrečné kapitole reflexe dalších autorů, jak starších, tak současných. Závěr je věnován reflexi, jaké možnosti ctnosti dnešnímu světu nabízí a čím by mohly být pro dnešního člověka přitažlivé. Klíčová slova Ctnosti, moudrost, spravedlnost, statečnost, uměřenost, víra, naděje, láska, blaženost.
Nebojte se! Téma strachu v synoptických evangeliích
Samec, Pavel ; Ryšková, Mireia (vedoucí práce) ; Scarano, Angelo (oponent)
UNIVERZITA KARLOVA KATOLICKÁ TEOLOGICKÁ FAKULTA Katedra biblických věd Pavel Samec Nebojte se! Téma strachu v synoptických evangeliích Diplomová práce Vedoucí práce: doc. PhDr. Mireia Ryšková, Dr. theol. Praha 2019 2 Anotace Diplomová práce pojednává o tématu strachu v synoptických evangeliích. Strach je fenomén, který se dotýká každého člověka a je předmětem zájmu řady vědeckých disciplín. V této práci je pozornost zaměřena na strach jako emoci. Vychází se z evangelijních úryvků, jejichž výběr je zúžen na ty, v kterých je obsažena výzva k překonání strachu. Tematicky jsou perikopy rozděleny podle situací a důsledků, které strach vyvolávají: strach z budoucnosti, z lidí a z obtížnosti úkolů, dále strach při zázračných zjeveních, strach ze smrti a z apokalyptických hrůz. Posledním tématem jsou obecné výzvy k překonání strachu. Reakce aktérů biblických příběhů jsou rozličné a mohou být nahlíženy jako modelové postoje inspirující člověka dnešní doby. V úvodu práce je téma strachu stručně charakterizováno pohledem psychologie, filozofie a teologie. Těžištěm práce jsou exegeze vybraných perikop tematicky seřazených do sedmi kapitol zakončené krátkými rekapitulacemi hlavních myšlenek. Po závěrečném zobecňujícím pohledu je u některých témat naznačen spirituální přesah do duchovního života.
Téma hrdinství a smrti ve staroanglickém eposu Béowulf
DROBIL, Jaroslav
Práce je věnována analýze a intepretaci slavného staroanglického eposu Beowulf s ohledem na dvě základní témata středověké epické poezie - téma smrti a odvahy. Teoretickým východiskem je obecná charakteristika eposu a jeho funkce. Součástí úvodu je dále charakteristika anglické středověké hrdinské epiky v základním kulturně historickém a náboženském kontextu (vnímání smrti a posmrtného života s ohledem na prolínání pohanství a křesťanství, význam hrdinství a hrdinských ctností - věrnost, hrdost, čest, vytrvalost, odhodlání, potlačení strachu, ochota pomáhat, oběť). Samostatná kapitola přiblížuje okolnosti vytvoření eposu Beowulf, i základní charakteristiku obsahu a formy. Vlastní analýza vychází z českého překladu J. Čermáka. Autor se zaměřuje zvláště na postavu hrdiny a na konkrétní příklady výše zmíněných ctností ve třech stěžejních konfliktních situacích (boj s Grendelem, jeho matkou a drakem). Další oddíl se zabývá obrazem smrti v díle (téma pohřbu, osudových pohrom spojených s obludami, i téma boje), otázkou života po smrti, a funkcí cyklické struktury eposu (koloběh života a smrti). Závěr přináší zamyšlení nad literárním vlivem zkoumaného díla a nad otázkou jeho aktuálnosti v dnešní době.
Courage in Nicolae Steinhardt's life and theology
Isaic, Camelia Cristina ; Noble, Ivana (vedoucí práce) ; Bauerová, Kateřina (oponent)
Tato práce se zabývá pojmem odvahy v životě a teologii Nicolae Steinhardta. Nicolae Steinhardt (1912-1989) byl intelektuál židovského původu, který konvertoval k pravoslaví jako politický vězen v komunistickém Rumunsku, aby se později stal mnichem. V úvodu představím téma, svou motivaci a strukturu této práce, která analyzuje odvahu jako zkušenost a ctnost. V první kapitole představím autora, jeho kontext, životní cestu, dílo i jeho recepci. V druhé kapitole se soustředím na téma odvahy jako ctnosti ve Steinhardtově práci a teologii, a představím ji z různé perspektivy. Poslední kapitola uzavírá tuto práci hodnocením Steinhardtova přínosu v dnešním kontextu.
Občanství a autenticita
Bindásová, Juliána ; Matějka, Ondřej (vedoucí práce) ; Moree, Dana (oponent)
Práce zkouší nabídnout jiný úhel pohledu na občanství než právní či politické hledisko. Hledá předpolitické a předprávní základy takového občanství, které je schopno bránit svá práva, jak je vymezuje například Listina základních práv a svobod či jak je ústavně a zákonně garantují demokracie. Teoretická část se opírá o práce československých disidentů, kteří se fenoménem občanství zabývali jakožto občané nesvobodného režimu. Práce pocházejí převážně ze 70. let 20. století a dívají se na občana očima disentu normalizovaného Československa. Pohled na lidské předpoklady občanství, které usiluje o svou svobodu a práva navzdory osobnímu ohrožení, je dále obohacen a rozšířen rozhovory na téma občanství, provedené s dalšími třemi disidenty. Cílem je objevit, co by mělo občanství obnášet, co s občanstvím významným způsobem souvisí tak, aby bylo schopno hájit místo, které mu v podmínkách demokracie oficiálně náleží.
Analýza biblické důvěry ve světě Pentateuchu
Matějka, Miroslav Pacifik ; Hřebík, Josef (vedoucí práce) ; Brož, Jaroslav (oponent) ; Chalupa, Petr (oponent)
Studie zpracovává téma biblické důvěry ve světě Pentateuchu. Tato důvěra se chápe jako ryze subjektivní spolehnutí na slovo či pokyn nějaké osoby. V případě důvěry v Boha se mnohdy jedná o přesvědčení ve vyplnění lidsky neuskutečnitelného slibu, které důvěřujícímu zjednává před Bohem zásluhy. Spolehnutí na Boha je mnohdy chápáno v konfrontačním duchu jako protiklad k životu nevěřících. Důvěra žádá odvahu ke kroku do neznáma. Zatímco je vždy správné důvěřovat Bohu, důvěra v člověka se v Pentateuchu prakticky vždy jeví jako pošetilá. Jestliže však dotyčným člověkem je Boží mluvčí, je nedůvěra chápána jako útok proti samému Bohu. V případě Božího zjevení se důvěra stává povinností. Lid smí v případě pochybností žádat o znamení pravosti předkládané Boží vůle, jestliže tato vůle je známa, nedůvěra se stává neposlušností a následuje přísný trest. Tatáž důvěra, jaká patří Bohu, je požadována i vůči jeho proroku a vůči Zákonu, který prorok vyhlásil jménem Božím. Spoléhání na sebe ve smyslu přehnané sebedůvěry, která nepočítá s Bohem, je chápáno jako zločin. Stejně tak je posuzována i důvěra obrácená vůči pohanským božstvům.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.